torsdag 1. april 2010

Noen av påskens viner

NokEnMatblogg handler om mat, men også om vin. På samme måte som jeg ikke er kokk, er jeg heller ingen sommelier. Men jeg synser og forstår-meg-på som bare det, og her er noen av påskens viner hittil.

Domäne Wachau Weissenkirchen Riesling reserve 2008 (150 kr)
Jeg er veldig glad i riesling. Druen gir helt forskjellig viner om den kommer fra Mosel i Tyskland, Alsace i Frankrike eller Wachau i Østerrike.

Jeg har hatt tysk i fire år på skolen, men det hjelper ikke. Det har gått trådt å lære seg tyske og østerrikske etiketter, men det kommer seg.

Wachau er det beste rieslingområdet i Østerrike, og Domäne Wachau er en stor produsent. Weissenkirchen er en landsby i Wachau, og denne bestemte vinen lages av druer høstet deromkring. Reserve benyttes antakeligvis i denne sammenheng for å vise at man har brukt det beste druematerialet til denne vinen. Det har i alle fall ingenting med måneder på fat og gjøre. Denne Wachau'en har aldri sett så mye som en eikeflis.

Smaksnotat
Dyp strågul på farge, krystallklar i glasset. Lukter av stein, gress og sitron. Grønne epler, sitron og mineraler på smak. Også litt salt sjøsmak. Frisk, ren og tørr. Relativt lang ettersmak, med en lett syrlig finish. En typeriktig og deilig Wachau. God alene, eller til sjømat på terrassen. Denne vinen er snart i sesong!

Chateau la Grolet, Côtes de Bourg 2005 (150 kr)
Jeg plukket opp denne på hyllen med nyheter par hazard. God årgang, biodynamisk, selverklært tradisjonell stil, grei pris... hvorfor ikke prøve?

Smaksnotat
Solbær, skog, lær og fat på lukt. På smak; solbær, blåplommer og paprika, med karamell og mynte i ettersmaken. Ok lengde, og fin fylde. En veldig god Bordeaux, absolutt verdt pengene.

Vidal Stonechurch Icewine, 2004 (pris ?)
Jeg fikk denne av en kompis for en stund siden, og i påsken ble den åpnet til blåost. Intens lukt av blomster, fersken, tørkede aprikoser, og multer. Stor og fyldig på smak, veldig søt. Litt for lite avbalansert sødme/syre, men likefullt en gøyal vin!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar