fredag 23. april 2010

Iskrem rom-rosin

Hvis du liker rom og rosiner, så er dette isen for deg. For meg er det en gammel favoritt, men jeg har aldri lagd den selv. Vaniljeis danner basis, og lages sånn. Jeg hadde i tillegg noen kardemommebelger og et par stjerneanis i vaniljerøra.

Det er, har jeg etterhvert skjønt, ikke slik at rosiner er rosiner. Det trenger ikke være snakk om de små, innskrumpa, tørre og seige greiene med hun dama på esken. Sunrise har noen rosiner som er ca fire ganger så store, myke og saftige. Rosiner av blådruer fra Sør Afrika tror jeg det var. I tillegg kjøpte jeg noen gule jumbo rosiner, som smaker mer som tørkede aprikoser enn rosiner.

Ta en neve rosiner, og legg i et glass med lokk. Fyll opp med rom. Jeg hadde tilfeldigvis en skvett blank Havanna Club og brukte den. Generelt tror jeg derimot brun rom passer enda bedre. Brun rom har ofte en rundere smak, bl.a. som følge av fatlagring. Dekk rosinene med rom, og la stå i minst ett døgn, gjerne flere.

Bland de rom-marinerte rosinene i vaniljerøra før den går i ismaskinen, og du har iskrem rom-rosin.


Rom'en som blir igjen, og som i mitt tilfelle en gang var blank, har nå fått en fin farge og en ekstra fruktig aroma, perfekt som en digéstif. Eller den kan drikkes avkjølt sammen med isen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar