lørdag 16. januar 2010

Vaniljeis

I fjor på denne tiden kom jeg hjem fra en fantastisk ferie på madagaskar. I tillegg til et par flasker Rhum Mangoustan var kofferten fylt med kanel, svart pepper og vanilje. For 30 € fikk vi nemlig 1 kg vanilje, en avtale satt i stand av en franskmann vi ble kjent med.

Jeg tror det først var når vi kom hjem at jeg innså hvor mye 1 kg vanilje faktisk er. Det dreier seg om ca 250 store, feite stenger. Den Black boy stanga du kjøper på butikken oppgis å ha en nettovekt på 5 g (og koster 20 kr), noe som for øvrig er litt rart med tanke på at den knapt rekker bourbonvaniljen til knærne.


Løsningen ble å gi bort til matglade venner og
familie, og ikke minst utvide bruksområdet for vanilje. Da jeg kom hjem fra Mada hadde jeg brukt vaniljestang 5-6 ganger i mitt liv, stort sett til vaniljesaus. Og for all del, hjemmelaget vaniljesaus blåser liv i selv den daffeste fruktcoctail. Men vanilje kan brukes til mye mer, og kombinasjonen vanilje, lime og chili kan f.eks brukes til å spice opp en gresskarsuppe, eller som en ny vri på scampien når det er tid for tapas.

En klassiker er derimot hjemmelaget vaniljeis. Det er enkelt, og det finnes ikke et levende menneske som ikke liker det. I høst kjøpte jeg en billig ismaskin fra Clas Ohlsons forunderlige verden. Den er fryktelig skral, og kapasiteten er bare på rundt 0.75 liter iskremrøre. Men den funker, den er lett å bruke og rengjøre, og det går relativt raskt. Jeg laget også iskrem før jeg fikk denne dingsen i hus. Det går an, men det krever at du rører omtrent hvert 20. minutt i nedfrysningsfasen. I min fryser tok dette alt for lang tid. Jeg begynte alltid alt for sent, og det ble noen lange netter. Jeg angrer ikke et sekund på investeringen.

Oppskrift som gir ca 0.75 liter
(mer eller mindre hentet fra viestad's smak av krydder)
6 store eggeplommer (spander gjerne økologiske hvis du som meg synes disse er bedre)
2 dl sukker, gjerne demerara
1 bourbon vaniljestang, evt 2 black boys
2 dl h-melk
3 dl kremfløte

Sånn kan det gjøres
Snitt vaniljestang og skrap ut frøene. Ha eggeplommer, sukker og frø i en kasserolle, og rør dette godt sammen. Bruk en kasserolle med solid bunn. Bland inn melk og fløte, ha i selve vaniljestanga og sett på lav til middels varme. Rør hele tiden. Røra skal ikke koke, men varmes til den etterhvert tykner litt (det er ikke mye det er snakk om). Bruk gjerne litt tid på dette, 10-15 minutt kanskje. Mye av smaken skapes i denne fasen. Det må litt varme til for at røra skal tykne, men pass på; Ingen liker søtladen eggerøre.

Når du er fornøyd (det blir godt uansett) helles røra over i en bolle, og settes til avkjøling. Sett den f.eks på terrassen, men pass opp for katten til naboen! For sikkerhetsskyld kan du fortsette å røre noen minutter etter at du har helt den over. La den bli helt kald, og ta ut vaniljestanga før du fortsetter prosessen.

Min maskin fungerer slik; Fryseelementet oppbevares i fryseren sånn at det er klart til bruk når jeg får lyst å lage is. Elementet settes i maskinen, og denne skrus på før jeg heller røra i. Det siste er viktig. - Maskinen har ikke stort mer watt enn lyspæren i nattbordlampa, og det skal lite til før alt fryser fast til én stor klump. Røra helles altså i når maskinen går, og 40 min senere er isen ferdig. Ha iskremen over i en beholder som passer i fryseren. Et tips er å avkjøle denne beholderen før du har iskremen i, sånn at isen, som på det tidspunktet ikke akkurat er bunnfrossen, ikke smelter for mye mens du holder på.

Server alene, til kake, med bær eller hva det enn måtte være.

1 kommentar: