onsdag 20. januar 2010

Med erter i kikkerten

Kikerter er et veldig anvendelig tilbehør. Som subsitutt for potet eller ris, for å komplettere en salat, eller most til den litt mer eksotiske ertestuingen hummus.

Kikerter på boks er ok, men jeg synes de fort blir litt konsistensløse, litt uten bitt. Derfor pleier jeg en gang i blant å koke kikerter. Dette har mange fordeler; Det er billig, det gir en sinnsykt god kraft som senere blir en sinnsykt god thaisuppe, og kikertene blir akkurat sånn jeg liker dem. Det er ingen kunst, og det gjør seg selv, men det må beregnes litt tid. Litt som når mødre i gamledager brukte en søndag til safting, bruker jeg gjerne en kveld til dette.

Kokte kikerter
1 pk kikerter
1 neve fersk ingefær
3-4 fedd hvitløk
4-5 sjalottløk
1 rød chilli
3-4 kardemomme
5 curryblader
1 ss hel svart pepper
salt

Legg kikertene i rikelig med vann i minst 2,5 timer, gjerne 3-4 timer. Skyll godt av ertene, og kast de som åpenbart ikke har livets rett. Ha kikertene i en stor kasserolle, og ha i nok vann til at det står godt over ertene. Rens og grovhakk ingefær, hvitløk, sjalottløk og chili, og ha dette i kasserollen sammen med pepper, kardemomme, curryblader og litt salt. Det trenger litt salt, men ha heller i mer mot slutten. ettersom ertene vil trekke vannet til seg blir kraften redusert, og det er fort gjort at kraften blir for salt til å kunne brukes videre.

Det skal koke, uten at det dermed er sagt at det skal ta helt av. Koketiden avhenger noe av hvor lenge ertene har ligget i vann på forhånd, men ca 1,5 - 2 timer. Her må en bare smake seg frem.

Resultatet blir typisk 1 liter god kraft, og 5-6 "porsjonspakker" med kikerter til 5-6 middager for to. Det jeg ikke skal bruke de neste dagene fryser jeg ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar