torsdag 28. januar 2010

Superrask masaman curry

Masaman, musaman, eller massaman... Kjær currypasta har mange navn. Jeg tror den er av thailandsk opprinnelse , og da fra det muslimske sør Thailand. Ikke overraskende er den derfor mest brukt sammen med storfe, men jeg har god erfaring med å bruke svin i denne curryen. Smaken er lett sur-søtlig, som kommer av at blandingen inneholder palmesukker og tamarind.


Hvor er masaman currypasta å få tak i? I oslo er svaret over alt hvor det er et ok utvalg av orientalsk mat, men jeg tipper den også finnes på menu og andre butikker rundt om i landet med litt utvalg. Det er fullt mulig å lage selv, og det er gøy å prøve, men det krever en hel haug av ingredienser.


Oppskrift til to
200 g svinefilet
2-3 ss masaman currypasta
2-3 sopp
en neve sukkererter
1 rød paprika
2 sjalottløk
5-6 cherrytomater
ca 1 dl kokosmelk (de små boksene er perfekt)
salt
pepper
basmatiris


Sånn kan det gjøres
Skjær svin i tynne skiver, strø over salt og pepper og stek raskt på god varme. Ta kjøttet ut av panna. Skjær sopp og sjalottløk i skiver, paprika og sukkererter i chunky biter, og stek 2-3 min på god varme. Ha kjøttet tilbake i panna, og ha i currypasta. Masaman currypasta er ikke drepende hot, men hvor sterk den er varierer fra merke til merke, og det kan derfor være lurt å prøve seg frem. La det hele putre på middelsk sterk varme 2 min. Ha i cherrytomater og kokosmelk, kok opp og server med ris, helst basmati.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar