tirsdag 12. januar 2010

Til middag i går; skinkebiff, søtpotet- og sellerirotpuré med stekte gresskarbåter

En vellykket mandagsrett. At jeg skulle lage noe med gresskar bestemte jeg meg for etter å ha fått inspirasjon på Vaffelhjerte. Gresskar er en slags blanding av melon og kålerabi, halvt frukt, halvt grønnsak. Jeg tenkte først å ha noe fersk fisk til, men jeg droppet turen innom flyvefisken og gikk på trening i stedet.

Min lokale Rimi er en utrolig slapp butikk. Størrelsen lover utvalg, men hver en nedkjølt hyllemeter synes å gå til kjøttdeig og andre farseprodukter. Men jeg fant en pakke skinkebiff. Dette er et ok produkt som tåler heftig krydring og ødelegger iallefall ingenting. Resten handlet jeg på Gazi supermarked (eller Erkan import som det står over inngangen). - Utrolig fin butikk for frukt og grønt etc.

Oppskrift for to

2 skinkebiffer
1/2 lite gresskar
1/2 sellerirot
1 søtpotet
en neve bladpersille

Marinade til svin
2 ts spisskummen (hele frø eller malt)
1 ts malt gurkemeie
litt granateplepulver hvis du har
1/2 sitron
1 ss honning
1 ss dijonsennep
en dæsj olje
salt
pepper

Vaffelhjertes kryddermiks (ca) av hele, knuste krydder til gresskaret
2 ss korianderfrø
1-2 tørket fuglenebbchili (mer hvis du tør)
1-2 ts provencekrydder e.l.
1-2 fedd hvitløk
salt
pepper
ca 1/2 dl olje (nøytral/smakssatt/god olivenolje)

Sånn kan det gjøres
Gni biffene inn med marinaden og legg på en tallerken. La gjerne denne stå på kjøkkenbenken mens resten gjøres i stand.

Skrell sellerirot og søtpotet, del i terninger og ha i en kasserolle. Dette skal koke ca 20 min. Trikset er å bruke så lite vann som mulig. Rotgrønnsaker avgir som regel en del vann i kokeprosessen, og her ligger mye smak. - Det bør ikke være mer enn en liten desiliter væske igjen når det er ferdig kokt, da trenger en ikke helle smaken ut i vasken. Kjør til en fin, luftig puré med stavmikser, bland inn en god klatt smør, og smak til med salt, pepper og hakket persille.

Del et gresskar i to og rens halve fritt for frø og trevler som en gjør med en honningmelon, men ta vare på frøene. Del det i båter, og behold skinnet på. Vend gresskarbåtene i krydderblandingen, og sett dem stående i en langpanne. Stek på ca 200 grader i ca 30 min. Vend frøene i det som er igjen av krydderblandingen, og sleng disse mellom gresskarbåtene i langpanna, men vent ca 15 min da frøene trenger noe mindre tid.

Skinkebiffene stekes i smør, ca 2-3 min på hver side avhengig av tykkelse.

Serveres med vann. - Det er jo mandag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar