lørdag 16. januar 2010

Fisk til frokost!?

Franskmenn, som egentlig burde ligge lavt i terrenget når rare matvaner diskuteres, fnyser arrogant av, finner det nærmest utenkelig at, og smiler nedlatende til tanken om nordmenn som spiser fisk til frokost. Men vi elsker det. makrell, ansjos, laks og sild er perfekt for sene helgefrokoster.

Sild er lett å lage, og med litt trening finjusteres laker og sauser sånn at det smaker hundre ganger bedre enn de ferdige glassene til sildakongen og andre halvgalne tullinger. Det er overraskende vanskelig å beregne nok lake. Jeg ender alltid med å måtte lage to ganger, men jeg har prøvd å ta godt i her.

Oppskrift på sursild, nok til et par glass
7-8 spekesildfileter
2 dl eddik (f.eks hvitvin- eller eplecidereddik)
2 dl vann
2 dl sukker
1 ss spisskummen (hele frø)
1 ss nellik
1 ss fennikelfrø
1 ts kardemommefrø
1 løk (rød/gul evt 2-3 sjalottløk)
1/2 purre

Sånn kan det gjøres
Kok opp lake og krydder, og avkjøl. forhør deg om filetene må vannes ut på forhånd, eller om det holder å skylle- og tørke dem. Min fiskehandler hadde både hel spekesild og fileter, men jeg ble oppfordret til å kjøpe de hele fordi disse var best. Skjær løk og purre i tynne strimler. Skjær sildefiletene i så store biter du vil ha. Legg lagvis i glass, og la stå minst 24 timer. Sursild har relativt lang holdbarhet (tror jeg?). Jeg spiser iallefall fortsatt sild jeg laget en stund før jul.

God frokost!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar