onsdag 13. januar 2010

Til middag i går; enkel bortsj

Er det sånn det skrives? Denne rødbetsuppa er i alle fall en ny høst/vinterfavoritt. Enkelt, billig, supergodt og sunt. Jeg lager mye når jeg først er igang, og fryser ned restene til uka før lønning.

Oppskrift for... tja, åtte?
1.5 kg rødbeter
4-5 poteter
3-4 gulerøtter
1 nett sjalottløk
3 fedd hvitløk
1/2 sitron
1 neve bladpersille
matjogurt
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Driver du lavkost teater kan du sikkert bruke rødbeter for å lage teaterblod. Fargen vaskes overraskende lett av kjøkkenutstyret, men får du det på klærne må det handles raskt.

Skrell rødbeter, skjær i terninger, og ha i en stor kasserolle. Fyll på ca 1 liter vann, eller til det nesten dekker. Vann kan selvfølgelig med fordel byttes ut med kraft av et eller annet slag. - En gang hadde jeg tatt vare på vannet etter å ha kokt bønner, og det fungerte veldig bra som base for denne suppa. Sett rødbetene på kok mens gulerøtter, poteter, sjalottløk og hvitløk skrelles, renses og kuttes i grove biter og surres i smør i en jerngryte. Ha dette over i kasserollen med rødbetene sammen med persille og presset sitron, og la alt koke i ca 30-40 min.

Når grønnsakene er møre, kjør med stavmikser til en fyldig, jevn suppe. for meg er den perfekt når du akkurat ikke kan spise den med gaffel. Vil du ha den tynnere, så kan vann, evt buljong eller aller helst kraft tilsettes. Smak til med salt, pepper og evt mer sitron. Uansett er dette mektige greier, og det er ikke store tallerken som skal til før jeg lener meg god og mett tilbake.


Suppa serveres med en klatt matjogurt og friske urter til pynt (evt provencekrydder som på bildet). Rømme kan erstatte jogurt, men jeg syns syrligheten i jogurten er å foretrekke i denne retten. Et rundstykke eller godt brød med ekte smør gjør dette til et komplett tirsdagsmåltid.

Tirsdag... Server med vann

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar