mandag 22. februar 2010

Landgang

Etter en bra fest følger ofte en ikke så bra søndag. Landgang, pariserpizza eller hva det nå heter, er den perfekte søndagsmiddagen til slike dager. Det aller mest perfekte er at dette er samboeren min sin spesialitet.


Restene, hvis det er noe igjen, gjør seg til middag på mandagen. Mandag er en dag som jeg føler ofte kommer litt plutselig, litt før jeg egentlig er klar. Grønn salat er ikke noe å styre med på søndagen, men på mandagen kan det være bra med et lite grønt alibi, som setter en på sporet av en ny uke.


Jeg er ikke vanligvis noen stor rucculafan, men utvalget på kiwi, som var der jeg søkte ly for kulden i dag, ga meg lite valg. Nesten vissen ruccula er tross alt bedre enn rotten hjertesalat. Sammen med tomater og en god dressing ble det faktisk ikke så verst.

Oppskrift
1 loff
tomatsaus
400 g karbonadedeig
100 g bacon
ost til gratinering

ruccula eller annen grønn salat
5-6 cherrytomater

Dressing
1 ss sitron
1 ts dijonsennep
litt friske urter hvis du har
3 ss revet parmesan
3 ss god olivenolje
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Stek karbonadedeig, og ha dette i en tomatsaus. Hvor mye jobb du legger i tomatsausen vil kanskje bero på hvor mye innsats du la i lørdagskvelden. Det er genialt en gang i blant å lage mye tomatsaus, som fryses ned i porsjoner til bruk på slike dager. Her er en interessant tomatsaus jeg lagde for en stund siden.

Del en loff i to, og fjern det meste av "innmaten". Lyst på en luftetur? Ender og andre fugler er Fryktelig sultne nå på tampen av en beintøff vinter. Fyll loffhalvdelene med kjøttsaus, dryss over revet ost, og legg tynne skiver med bacon på toppen. Er du glad i skikkelig skogsbacon med litt tykkelse, så kan det være lurt å forsteike baconet litt. Stek landgangene ca 15 minutter på 230 grader.

Dressingen lages ved først å blande sammen det sure (sitron og sennep) med parmesan og urter, og rør så inn oljen. Smak til med salt og pepper, og dress opp salaten. Uansett om det er søndag eller mandag, dette skal serveres i sofaen foran tv'en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar