onsdag 10. februar 2010

Blomkål- og brokkolisuppe med grove rundstykker

Blomkålsuppe er godt, enkelt, raskt og sunt, og det samme kan sies om brokkoli. I tillegg synes jeg bacon løfter dette (og det meste) til en skikkelig middag.

Jeg er, som nevnt tidligere, ingen stor baker. Derfor er jeg i aller høyeste grad forsiktig med improvisering. generelt er jeg også litt småredd for alle melsorter grovere enn siktet hvetemel. Men i kveld ble oppskriften til underveis, og planen forandret seg ørten ganger, men resultatet ble kanon!


Oppskrift, suppe og rundstykker

suppe, nok til 4
1 blomkål
1 brokkoli
1 ts revet muskatnøtt
1 ss basilikumolje
1/2 dl fløte
100 g bacon i biter
salt
pepper

Skjær bacon i terninger, og stek på middels varme. Del blomkål og brokkoli i åtte stykker, og la det koke i en drøy liter lettsaltet vann i 7-8 min. Ta ut et stykke av hver som du skyller godt i springen under kaldt vann, og som deles i små buketter. Resten lar du koke videre til alt er mørt. Kjør alt til en jevn suppe med stavmikser. Ha i fløte, muskattnøtt og basilikumolje, og smak til med salt og pepper. Ha biter av blomkål, brokkoli og bacon direkte i skålene med suppe.

Grove rundstykker (12 stk)
3-4 dl hvetemel
3-4 dl sammalt grovt rugmel
1 pk (tørr)gjær
1 dl matjoghurt
2 dl melk
1 ss honning
1 ss basilikumolje
2 ts salt
1 ts (ny)malt kardemomme
1/2 dl solsikkekjerner
basilikumolje til pensling
pinjekjerner til pynt

Bland alt det tørre. Varm melk, joghurt, olje og honning til ca 40 grader, og bland alt til en seig deig. Elt og kna godt i 10-20 min. Dekk til, og la deigen heve i 30 min. Trill ut 12 boller, og la disse etterheve på et stekebrett (tildekket) i nye 30 min. Jeg kunne ikke huske om det var lurt å pensle rundstykkene med olje før eller etter etterheving, så det ble både før og etter.


Pynt med pinjekjerner, og stek rundstykkene midt i ovnen på 220 grader i 15 min.

1 kommentar: