lørdag 20. februar 2010

Lammecarré med fløtestuede bønner, grillet paprika og amandinepoteter

I går hadde vi noe å feire. Det å ha noe å feire er en helt fantastisk anledning til å lage noe ekstra godt, og til å ta opp en spesiell vin fra kjelleren. Derfor gjelder det å ha noe å feire så ofte som mulig!

Av våre tre store (spiselige:) husdyr holder jeg opptil flere knapper på sauen som min favoritt. Lammecarré er noe jeg ofte velger på restaurant, men som jeg aldri har laget selv inntil i går. Hvorfor? I tillegg til det åpenbare spørsmålet om tilgjengelighet, har jeg alltid tenkt at det må være vanskelig å steke et stykke kjøtt med bein som stikker ut over alt. Den barrieren er i alle fall brutt. Det er slett ikke vanskelig, ikke spesielt tidkrevende og det ble sinnsykt godt. Noe av det beste jeg har stelt i stand faktisk. Som en bonus kan jeg nevne at jeg ble svært overrasket over hvor rimelig priset carré faktisk er. 700g kostet mye mindre enn en økonomipakke med anabole kyllingfileter.

Om du kjøper kjøttet hos slakteren eller i kjøttdisken på butikken, så sørg for at de hjelper deg med å plukke ut et godt, modent stykke. Stykkene lenger oppe på ryggen (lærte jeg) har disse lange, karakteristiske beina som stikker ut, og som gjør seg bra rent dekorativt. På den nedre delen av ryggen sitter derimot de fineste stykkene. - Her får en med deler av ytre- og indrefileten. Jeg valgte nedre del. Har du en spesiell date på gang, eller skal du imponere sjefen? - Gå for den øvre delen.

Bønner som tilbehør kom jeg frem til etter inspirasjon fra et innlegg på LizM's blogg. Paprika'en ble tatt med fordi retten trengte både farge og friskhet. Sammen med gode poteter vendt i timian og smør ble retten komplett, litt orginal, og veldig god.


Oppskrift til 2
ca 5-600 g lammecarré
1 neve timian
litt rosmarin, fersk eller tørket
1/2 presset sitron
1/2 dl olivenolje, gjerne basilikumolje
2 ss dijonsennep
salt
pepper

1 rød paprika

Fløtestuede bønner
1 boks hvite butter beans
2 ss hakka persille eller basilikum
1/3 sitron
1-2 fedd hvitløk
1/2 dl fløte
2-3 ss revet parmesan
1-2 dråper trøffelolje (hvis du har)
salt
pepper

amandinepoteter
litt mer timian
smør

Sånn kan det gjøres
Gni kjøttet godt inn i salt og pepper, og legg det i en ildfastform med fettsiden ned. Plasser et steketermometer skrått inn fra siden. - Prøv å unngå å treffe fett og bein! Rør sammen ingrediensene til marinaden, og hell over kjøttet. La det stå 1-2 timer hvis du har tid.

Del og rensk paprikaen i fire stykker, og stek i ovnen med skinnet opp på 200 grader i ca et kvarter. Den skal bli litt svidd og blemmete, men ikke helt forkullet. Et triks for å få lett av skinnet, er å legge den varme paprikaen i en plastpose et par minutter. Flå av skinnet og legg paprikastykkene til side.

Stek kjøttet midt i ovnen på 130-150 grader i 40-60 min, til kjernetemperaturen er 60 grader. Lam tåler etter min mening både litt mindre og litt mer, så her har du i grunnen en grei buffer. Ta kjøttet ut, og la det få hvile slik at saftigheten fordeles gjennom hele kjøttstykket.

Nå har du fått potetene på kok. Disse franske mandelpotetene er mer kokefaste enn de norske, og trenger også litt mer tid. Når de er møre, hell av vannet, og sett kasserollen tilbake på plata så de tørker. Ha i en klatt med smør, og litt hakket timian, salt og pepper.

Bønnene er raskt gjort. Finhakk hvitløk og urter, og surr i olivenolje i en kasserolle. Hell vannet av bønnene og skyll. Ha bønnene i kasserollen sammen med presset sitron, fløte, parmesan, trøffelolje, salt og pepper. Voilà!

Vinfølget har denne gangen fått et eget innlegg, fullt fortjent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar