onsdag 3. februar 2010

Lofotskrei med hummus, bacon, confiterte tomater og balsamicosjy

For å innlede lite ydmykt; Dette ble veldig godt. Smakene utfylte hverandre nesten overraskende bra. Smaken av fersk fisk ble løftet frem av en fyldig og smaksrik hummus, sammen med det salte fra baconet, det friske fra tomatene og det sursøte fra balsamicosjyet.

Oppskrift til to
4-500 g skrei/torsk (stykker/filet)
100 g bacon
1 pk cherrytomater
1/2 dl balsamico
1 ss sukker
salt
pepper

Hummus
200 g kokte kikerter (for å koke selv, se innhold; tilbehør)
saften fra 1/2 sitron
(2 fedd hvitløk)
(1 rød chili)
1 dl god oliven olje
2 ss sesamfrøpasta (tahini)
2 ss spisskummen (hele frø eller malte)
2 ss paprikakrydder
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Jeg har kjøleskapet fullt av confiterte tomater etter inspirasjon fra et innlegg på Pepperkverna for noen dager siden. Hvis du bare skal lage litt til en middag som denne, så går det an å gjøre en hurtigversjon, rett og slett ved å øke temperaturen til 150-170 grader. Del tomatene i to, dryss over litt salt, pepper og sukker, og sett dem i ovnen som det første du gjør. La dem stå mens du forebereder og lager alt det andre. Da blir det kanskje mer riktig å kalle det for stekte tomater, men resultatet blir ikke så verst likevel.

Hummus består i grovt av moste kikerter, olje og krydder. Når jeg koker kikertene selv, har jeg allerede tilsatt mye smak, typisk ingefær, hvitløk og chili. Hvis du bruker kikerter fra boks ville jeg hatt i litt hvitløk og chili. Sesamfrøpasta, eller tahini, har en fin, nøtteaktig smak. Jeg fikk ikke tak i ferdig i dag, så jeg fant ut at jeg fikk lage det selv.

Tahini er ristede sesamfrø most sammen med olje, noen dråper vann og litt salt. Jeg lærte to ting i prosessen; Sesamfrø svir seg raskt. Og stekeovnen min steker utrolig ujevnt. Halvparten ble så svidd at det krevde en time med lufting, mens resten var såvidt gyllent og dermed fortsatt mulig å bruke.

For å lage hummus, bruk stavmikser eller kjøkkenmaskin, og kjør alle ingridiensene til en smidig, jevn masse. Ha i litt vann (gjerne kraften fra kokevannet), og litt mer olje, til hummusen får den konsistensen du ønsker. Til denne typen retter liker jeg den litt fastere og grovere enn det som kanskje er vanlig. Smak til med salt og pepper. Jeg varmet hummusen såvidt til den var akkurat lun. Både kald, lun og varm er godt, men den bør i alle fall ikke være helt kjøleskapskald i møtet med fisken.

Skjær bacon i terninger, og stek. Ha en ss av baconfettet over i en kasserolle, og bland inn sukker og balsamico. Rør under oppvarming til det får en sirupaktig konsistens.

Når du har kontroll på alt det andre, er det på tide å koke torsk. Jeg brukte stykker, som jeg kokte og rensket før jeg la på tallerken, men en kan like gjerne bruke filet. Og bare så det er sagt, en koker ikke egentlig torsken, den skal bare trekke. Jeg koker opp vann med godt med salt, i underkant av en dl salt pr. l vann. Når det koker, skrur jeg ned styrken på plata, og har i fisken. der får den trekke i ca 7-9 minutt, til den løsner fint fra skinn og bein.


Ha lun hummus og tomater på en tallerken, og legg på stykker av rensket fisk. Ha biter av bacon over, og noen ts med balsamicosky over det hele. Voilà!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar