tirsdag 2. mars 2010

Ukens husmor - Sirikitts livrett

Jeg vet ikke hvem Sirikitt er, men hun har i alle fall fått livretten sin på trykk i Haugesund Husmorskoles kokebok. Retten er i tillegg en skikkelig friskus, med en blanding av søtt, salt og syrlig som er langt forut for sin tid!


Oppskrift er hentet fra Haugesund husmorskoles kokebok. I følge bokens forord er alle oppskrifter, så lenge ikke annet oppgis, beregnet til 3-4 unge jenter, ettersom boken ble brukt i undervisningen ved husmorskolen.

1/2 kg svinekjøtt, 2 s.s. margarin, 1 løk, 2 dl vann, 1 eple, 1/2 appelsin, 5 aprikoser, 2 dl frosne eller herm. erter, 1 tomat, litt sjampinjong, 1 ss mandler, 1/2 t.s. karri, 1 t.s. salt.

Kjøttet skjæres i terninger, brun kjøtt og løk i gryte. Ha på vann og småkok under lokk ca 1 time. Ha i oppskåren frukt, finstrimlede aprikoser, erter, tomat i skiver, hakket sjampinjong (kan sløyfes), hakkede mandler. Smak til med salt og karri. Ris eller potetmos til.

Jeg var var nesten helt tro mot oppskriften. Dvs, jeg brukte litt mindre vann, kuttet koketiden med halvparten, og hadde i godt med pepper. - Det finnes knapt noen retter som unnslipper pepperen her i huset. Og så brukte jeg kikerter, men det er vel ikke egentlig å jukse ettersom det bare står erter (?).


Servert med ris var dette kjempegodt, og en enkel rett som jeg fort kan finne på å gjøre om igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar