torsdag 11. mars 2010

Ukens husmor - Hvalgryte

Jeg gikk i barnehagen på 80-tallet, og i barnehagen min hadde vi egen kokk. Eller kokke, for det var jo ei dame, myndig men snill, med forkle og skaut på hodet. Det var hjemmelaget middag hver dag, ingen halvfabrikata eller annet tull. Når det er sagt var ikke alt like spennende. F.eks. var det risengrynsgrøt hver torsdag (med rød saft), og det gikk ca 20 år før jeg så sjarmen med det igjen.

Hvalbiff i saus, eller hvalgryte, er noe av det jeg husker som litt tørt, men likevel veldig godt (generelt likte jeg det meste med saus). Jeg fant en oppskrift i Husmorskolens, så da var det bare å prøve selv.


Oppskrift er hentet fra Haugesund Husmorskoles kokebok. I følge bokens forord er alle oppskrifter, så lenge ikke annet oppgis, beregnet til 3-4 unge jenter, ettersom boken ble brukt i undervisningen ved husmorskolen.

1/2 kg hval i små, tynne skiver, 1 t.s. salt, 1/2 t.s. pepper, 2 s.s. hv.mel, 2 s.s. margarin, 1 løk, 3 dl vann, 1/2 dl rømme, 1 s.s. tomatpuré, persille.

Kjøttet vendes i mel-krydderblandingen og brunes, løk hakkes og surres med, ha i væske, småkok 1/2 time, smak til med rømme og tomatpuré. Potetmos er godt til.

Ok, jeg gjorde et par forandringer, men jeg føler at jeg har beholdt husmorskolespiriten. Jeg tilførte noen gulerøtter og byttet persille med timian (hadde timian i hus). Rømme glemte jeg å handle, så jeg brukte fløte og en skvett sitron i stedet, og droppet vann.

Den viktigste endringen jeg gjorde var nok likevel i tilberedningen. Hvalkjøtt bør behandles som viltkjøtt; skjær i skiver, og stek det raskt i smør i flere omganger og legg til side. Ha kjøttet i sausen rett før servering.

En rar ting, er at hvalkjøtt minner ganske mye om rype, både i farge, konsistens og på smak. Det synes i alle fall jeg. Hvordan kan en gigantisk fisk (jada, jeg vet hval er pattedyr) minne om en liten fjellfugl?

Det ble veldig godt, og kjøttet ble smakfult og mørt. Hval er forøvrig i sesong om sommeren lærte jeg, men er å få tak i frossen resten av året. Prisen er dessuten veldig hyggelig.

Hvagryte bør behandles som en viltgryte, og serveres med en god vin! Det er jo viltkjøtt, og det er vel ingen overhengende fare for at noen begynner med oppdrett av hval skulle en tro.

1 kommentar:

  1. Man får som fortjent, sjekk melding til deg øverst på bloggen min. Har noe til deg. :-)

    SvarSlett