mandag 21. februar 2011

Brun risotto

Hvis det går an å lage brun lapskaus, så må det også kunne gå å lage brun risotto. Oksekraft, kapers og en skikkelig saftig biff er stikkordene for denne varianten.
 


Oppskrift til to
100 g risottoris (arborio eller carnaroli)
1-2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1/2 rød paprika
1/2 brokkoli
5 dl oksekraft (jeg brukte ferdig flytende kraft)
2-300 g moden biff (f.eks. entrecòte)
2 ss balsamikoeddik
2 ss kapers
pepper
smør

Sånn kan det gjøres
Finhakk sjalottløk, hvitløk og grovhakk paprika. Fres i olje, og ha i balsamikoeddik. Vend inn risen, og spe med varm kraft til det akkurat dekker. La kraften koke inn, og gjenta prosedyren til risottoen er ferdig, ca 18-20 min. Del brokkoli i små buketter og ha brokkolien i risottoen mot slutten.

Legg kapers på tørkepapir. Pepre og stek biffen slik du vil ha den. Jeg bruker vita hjertego olje til steking, og så tilsetter jeg en god klatt smør når jeg vender biffen. Mens biffen hviler steker du ut panna med kapers. Fullfør risottoen med å vende inn en god klatt smør sånn at du får den gode, kremaktige konsistensen. Server risotto med biff i skiver og strø over kapers.

Vinforslag
Montesecondo rosso toscana til kr 160 på polet. I praksis en Chianti Classico, men den lages innenfor IGT-kategorien (Indicazione Geografica Tipica) etter at det italienske DOCG-sensurpanelet (Denominazione di Origine Controllata) angivelig ikke var fornøyd med fargen for noen år tilbake. Produsenten skal ha blitt så lei av å krangle med vinmyndighetene at han siden har gitt opp DOCG-status, og i stedet valgt å produsere innenfor det mindre strenge IGT-regimet. Jeg har drukket denne vinen gjennom fire årganger, og den forblir en skikkelig yndling. 100 % sangiovese som seg hør og bør, og ingen viner matcher er blodig biff bedre enn en ordentlig laget sangiovese fra Toskana.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar