mandag 15. november 2010

Kålerabistappe med tilbehør

When you can't beat them, join them. Julen rykker stadig nærmere sommeren, og julen varer helt til påske (som begynner rett over nyttår). Slik pleier den ene dobbeltsiden å se ut i avisene på denne tiden, mens den andre siden viser handelsstandens statistikker fra tidligere år, og forventinger for årets juleomsetning. Men i år blir jeg ikke sjokkert, i år skal jeg sjokkere! For gjett hvem som lagde pinnekjøttmiddag første helgen i november!? Riktig, det var oss det!

Det hører med til historien at det dreide seg om frossent, tørket pinnekjøtt fra i fjor. Vi skulle liksom leve så sundt etter nyttår. Anledningen dukket aldri opp, og plutselig var det sommer (på kalenderen i alle fall). Men nå røk det, lenge leve impulsen!

Pinnekjøtt er derimot ikke tema her. Jeg vil si noen ord om kålerabistappe... Bring on pastinakkpuré, bechamel, Charles de Gaulle, Napoleon, Cordon Bleu; vi har kålerabistappe, og dere arrogante frosker vet ikke hva det er en gang!

Jeg lagde naturligvis rikelig når jeg først lagde, og det ga grunnlag for en utmerket hjemme-alene-restemiddag med stekte pølser og et par typer sennep. Trenger man mer!?


Oppskrift kålerabistappe, tilbehør til 4 (med mindre du har fire av meg i hus)
2 middelsstore kålerabier
2-3 mandelpoteter, evt kerrs pink e.l.
100-200 g meierismør
1 skvett fløte
1 ts sukker
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Kålerabistappe er genialt dersom man er tro mot et par enkle prinsipper; Lite vann, mye smør. Og litt flaks må en ha. På samme måte som Gisèle, min gamle nabo i Sausset, alltid ber grønnsakshandleren om å velge ut de mest perfekte charantais-melonene, er jeg ute av stand til å vite om kålerabien er perfekt eller ikke. Og på samme måte som at ikke alle epler smaker lite godt er det faktisk forskjell på kålerabi.

Skrell kålerabien; Del den i mindre biter, og skjær skallet av med en kniv. Kutt kålerabien i terninger, ca 2 cm. Skrell potetene og del i to. Potetene bidrar med stivelse. Kok kålerabi og poteter i så lite vann som mulig. Vannet helles av etterpå, og du ønsker ikke å helle all smaken ut i vasken. Når det har kokt ferdig, og vannet er helt av, er det på tide å finne frem stapperen. Ha deretter i smør, og rør om med en tresleiv. Ha i en skvett med fløte, og smak til med sukker, salt og pepper. Evt kan du ha i en skvett med pinnekjøttkraft hvis det er det du lager. Trengs det litt mer smør? Ha i mer smør da vel! Genialt, enkelt, norsk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar