torsdag 27. mai 2010

Mellom bakkar og berg...

Haugesund har verdens mest rosa rådhus. En kan si mye om valg av farge, men det gjør bygget synlig og minneverdig. Nå, når jeg er blitt turist i egen by, synes jeg til og med det er litt fint. Kanskje er jeg påvirket av å ha bodd 7-8 år i Bergen? For de som ikke vet det; Bergen rådhus er verdens styggeste bygning. Rådhuset i Haugesund var en gave fra skipsreder Knut Knutsen O.A.S. og ble bygget på 20-tallet. Knutsen ble et av Norges største rederier før det gikk vest, og grunnlaget ble lagt på sild.


Nedenfor rådhuset, på rådhusplassen, ligger torget. Det er poteter som er det store trekkplasteret på torget i Haugesund, i tillegg til blomster og enkelte andre lokale sesongvarer. Men hvis en spør lurt, og ingen fra "myndighetene" overvåker, kan en få kjøpt sild. - Illegal sild!

I bagasjerommet på en bil, under stauder og blomster, hadde torghandleren lurt unna en kasse lubbesild/tørrsild, og en kasse røykesild. Jeg kjøpte et par av hver, for en tier stykket

(kun tørrsild/lubbesild på bildet).

Bakgrunnen for denne underhånden-handelen antas å ha noe med krav om kjølerom eller noe sånn å gjøre. Men ærlig talt; tørrsild, i kjølerom? Alle vet da at tørrsild ikke harskner før St. Hans!?

Tidligere i år fikk jeg et glass seiersløkpesto av Vaffelhjerte. Tiden var inne for å teste det ut. Jeg var egentlig på jakt etter "rund" lubbesild, ikke "flekt". Jeg har noen vage og upålitelige minner om at den runde var litt saftigere innenfor det tørre... Uansett, lubbesild/tørrsild, røykesild, seiersløkpesto, rømme, potet og engelsk sennep; når en bare klarer å utmanøvrere bein i fisken er dette nydelig. Serveres med øl- og dram!

2 kommentarer:

  1. Hei! Titter innom for å lese om dine siste kulinariske krumspring, og jaggu finner jeg lubbesild med seiersløkpesto. Utrolig gøy å lese om den illegale silda fra Haugesund. Stort smil:)

    SvarSlett
  2. Hei Elise, seiersløkpestoen jeg fikk av deg smaker kraftig og godt (bedre enn den lukter!). Minner meg om bakt hvitløk, trøffelolje og noe grønt... Endelig kom den til sin rett!

    SvarSlett