søndag 22. august 2010

Jeg gikk en tur i skogen...

Jeg liker meg i Østmarka. Det er nærme, det er vilt og en treffer færre travle 40 år gamle menn i tights på sine 50,000 kroners sykler. Hvis en kommer seg ut på gråværsdager har en nærmest skogen for seg selv, og sjansen er stor for å møte på elg, rådyr eller skogsfugl.

Det er sinnsyke mengder sopp i skogen for tiden, det er bare å komme seg ut. Selv har jeg blitt en matauk-tulling som ikke går av veien for å slepe kilovis med mat hjem fra skogen.


Kantarell, skrubb, piggsopp, steinsopp og svart trompetsopp. Det er omtrent de soppene jeg kan, og foreløpig holder det i lange baner!


En enkel soppoppskrift basert på norske sesongvarer er denne soppomeletten.


Oppskrift til 2-3
2-300 g skogssopp
1-2 sjalottløk
1 neve friske urter
2 gulerøtter
2-3 poteter
4 egg
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Halvkok skrelte poteter og gulerøtter, og del i biter.

Sopp stekes gjerne i to trinn. Først uten smør/olje, for å trekke fuktigheten ut av soppen. Når panna er full av "soppvann" kan en enten vente til det fordamper eller trekker inn igjen, eller en kan helle det av, f.eks. til bruk i en saus. Uansett, trinn to er å steke den nå tørre soppen i olje eller smør med litt salt og pepper. Sopp kan godt steke lenge, og noe sopp, som f.eks. tungt fordøyelig skrubb steke lenge.

I denne oppskriften tilsettes finhakket sjalottløk og urter mot slutten av steketiden. Pisk eggene lett. Bland egg, grønnsaker og soppblanding, og ha alt sammen over i en liten ildfast form. Stek i ovnen på 200 grader i ca 25 min. Server med en enkel grønn salat, eller som i dette tilfellet, litt smørstekt steinsopp og svart trompetsopp, arter som er for fine til å møljes sammen med resten!

Hvem bor her mon tro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar