tirsdag 5. april 2011

Matfryd - Mat levert på døren

Nøkkelen til sunne hverdagsvaner er planlegging. Men det er ikke alltid ting går som man tenker, og det hender at gode intensjoner ikke fører frem. Jeg har testet Matfryd, et selskap som leverer mat og oppskrifter på døren. Hjelp til planlegging, hjelp til innkjøp, hjelp til middagsvalg.

Jeg skjønner at ikke alle har tid til, eller for den saks skyld ønsker, å tenke mat til alle døgnets ledige stunder. Med slike tjenester kan man enkelt styre forbi metervis med med Toroprodukter og andre pulverpakker, og på den måten legge til rette for et variert og helt normalt, godt og sunt kosthold bestående av ekte mat.

Produktet
Man kan velge 3 eller 5 dagers meny og leveranse, og prisen er henholdsvis kroner 799 og 999. Dette inkluderer hovedingrediensene til 3 eller 5 middager. Tørrvarer, basisvarer og meieriprodukter må handles utenom. Levering skjer på søndager.


5-dagerspakken fra Matfryd tar utgangspunkt i middag til fire personer, og inneholdt denne uken følgende:
- 600 g torskeloins
- 200 g pølser
- 1 pk kyllinglår
- 500 g kyllingkjøttdeig
- 600 g strimlet svinekjøtt
- 2 brokkoli
- 2 blomkål
- 2,5 kg Hadelandspoteter
- 2 sjalottløk
- 1 purre
- 1 kg gulerot
- 2 sitroner
- 1 pk gressløk
- 3 paprika (gul, grønn, rød)
- 1 løk
- 1 rødløk
- 1 hodekål
- 1 pk babymais
- 1 rød chili
- 1 pk pasta penne fullkorn
- 1 fl thai østerssaus

Første oppskrift ut; Torskegryte med karri. 
600 g torskefilet, 500 g poteter, 2 ss smør, 1 ts karri, 2 stk sjalottløk, 2 ss hvetemel, 7 dl helmelk, 1 fiskebuljongterning, 80 g purre, 2 stk gulerøtter, 1/2 sitron, gressløk

Kok poteter. Smelt smøret i en kjele, ha i karri og finkuttet sjalottløk. Stek løken lett til den blir gyllen. Strø over hvetemel og bland alt godt sammen. Spe med melk, litt om gangen, kok opp mellom hver gang under stadig omrøring. Tilsett en buljongterning, og la den oppløses i sausen. Skjær torsken i stykker, purre og gulrot i tynne strimler og tilsett det i sausen. La alt trekke 7-10 minutter. Pynt med sitronskiver og gressløkstilker. Server med kokte poteter.


Litt retro, og fisk og karri er kanskje ikke verdens mest orginale smakskombinasjon. Likevel, fremgangsmåten er smart og enkel, og resultatet ble faktisk kanonbra. Selv om torskefiletene har vært frosne (tatt ut av frysen samme dag som levering), var det fine stykker av god kvalitet. Jeg holdt meg stort sett tro til oppskriften, bortsett fra et fedd hvitløk og en slump chablis som jeg slang oppi. Før jeg tømte slumpen i sausen noterte jeg følgende i notisblokka mens jeg rørte rundt; "Det er ikke så ofte jeg bruker chablis 1er cru i karrisaus, men så er det ikke så ofte at 1er cru er så tannløs som denne 2008 Brocard'en fra vinmarken Beauroy som ble poppet på lørdag." Så tok jeg en slurk, og til min store forbauselse fremsto den nå, etter to dager i kjøleskap, plutselig som en åpen, myk og fruktig burgunder, med smak av jordbær og fløte, fjernt fra den éndimensjonale sitronsmaken fra lørdag. Det bare viser noe jeg visste fra før; Det er ikke lett å spå en vins utvikling!

Uansett, tilbake til torsken; En sjarmerende rett som vi kommer til å lage igjen. Jeg kommer til å teste resten av oppskriftene utover uken. Stay tuned!

2 kommentarer:

  1. Hå hå hå :O)
    Får vann i munnen hver gang eg stikke innom her
    Naaaiiiis
    Har du noen tips om ei oppskrift så ikkje blir for invikla for Håret?
    Tenkte eg sko begynna å prøva ut noe ;O)

    SvarSlett
  2. Herlig håret, godt å se deg her inne! Vet du er glad i gris, og nå begynner asparges å poppe opp i butikkene, så da skal du prøve denne:

    http://nokenmatblogg.blogspot.com/2010/05/filet-av-svin-med-aioli-potetbater-og.html

    Ses i påsken!

    SvarSlett