fredag 7. januar 2011

Kyllingrisotto med grønne erter og granateple

Mens våre forfedre så seg fornøyd hvis de klarte å skaffe salt til grøten, var det noen lenger sør som fant langt mer kreative ting å gjøre med sin risengrynsgrøt, risottoen. Bare fantasien setter grenser for hva som kan brukes til å lage denne fascinerende risretten.


Jeg brukte rødløk, hvitløk, fennikel, og mot slutten hadde jeg i grønne erter, stekt sopp, fersk rosmarin og sist men ikke minst, granateple. Risotto trenger ofte litt friskhet og syrlighet, og nettopp der har granateple mye å bidra med. Jeg har hørt at en smart måte å rense et granateple på er å knuse det mot kjøkkenbenken. Det funket, og de små røde kjernene skilte seg fint fra resten, men for å si det sånn, det detonerte også granaten, og det ble en hel del søl.


Uansett, på væskefronten brukte jeg en skvett hvitvin og hønsekraft fra buljongterning, og jeg brukte denne fremgangsmåten. Vær kreativ, prøv nye ting, lykke til!

2 kommentarer:

  1. Et triks jeg bruker på granateple er å dælje løs på det med en spiseskje, over hele eplet. Når du da deler det på midten så er hvertfall 90 prosent av steinene løse. Samt at man slipper sølet. :-)

    SvarSlett
  2. Espen; 90 prosent er mer enn jeg noen gang har fått ut av et granateple, så neste gang kommer jeg til å teste dette!

    SvarSlett