torsdag 9. desember 2010

Foliebakt laks - ikke alt trenger å stekes!

Jeg var fokusert på andre innkjøp enn middag på butikken, men jeg klarte i det minste å plukke opp en pakke salmalaks og en potte estragon (det var like før overskriften ble Salma Lucia, men jeg klarte å holde igjen). Resten måtte jeg finne hjemme. Tomater, sitron, poteter. En ingefær- og honningkondiment, en slags smakstilsatt eddik som jeg fikk i gave en gang som skulle være god til fisk. Joda, det skulle være nok til å lage en enkel, smakfull middag.


Det var et skrikende behov for en lettere fiskemiddag i heimen, og gjerne en middag som ikke har vært innom stekepanna. Og om det ikke er tomatsesong, så er det definitivt julebord sesong, og som en motreaksjon kom lysten på noe sommerlig; Bakt laks med potetsalat og tomatsalat. Godt ble det, men det skal langt mer til for å skape et snev av sommer i Oslo for tiden. Skal det virkelig være så kaldt i fire måneder til!?

Oppskrift til to
300 g salmalaks
1 liten klatt smør
salt
pepper

Enkel tomatsalat/salsa
2 plommetomater
3-4 soltørkede tomater
1 liten sjalottløk
1 liten fedd hvitløk
1 ss olivenolje
1 ss balsamikoeddik
salt
pepper

Potetsalat
4-6 mandelpoteter
1 ss dijonsennep
1 ss finhakket estragon
1 ss kapers
1 ss hvit kondiment (kan erstattes med litt eddik e.l.)
1 ss olivenolje
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Gni laksen inn i salt og pepper. Ha et par små klatter smør på et stort nok stykke folie til at det kan brettes sammen til en pakke. Legg på laksen, ha på noen sitronskiver og estragonblader og brett sammen. Bak i ovnen på 200 grader i ca 15 min.


Kok poteter med skall til de er nesten møre, og hell av vannet. Bland sennep, kapers, estragon, kondiment/eddik og litt salt- og pepper. Bland inn olivenolje, og vend inn poteter forsiktig. De små potetene lot jeg være hele, resten delte jeg i to.

Tomatsalaten lages raskt ved å blande grovhakkede tomater og soltørkede tomater med finhakket sjalottløk og hvitløk. Dryss over balsamiko og olivenolje og litt salt- og pepper.

Nå har vi ladet opp vitaminene og er klare for mer kjøtt og flesk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar