torsdag 25. februar 2010

Haugesund husmorskoles kokebok

Denne boken er en kuriositet og et klenodium. Min versjon er den 23. utgaven, utgitt i 2000. Dette er (tror jeg) den foreløpig siste utgaven av denne lokale kokeboken som er trykket i utrolige 116 000 eksemplarer. Tatt i betraktning at boka ikke inneholder et eneste bilde, og at tekst og oppskrifter er skrevet fullstendig uten litterære ambisjoner, er dette helt absurd. Boka skal visst også være eksportert i relativt stort omfang til ”scallop-fiskende” karmøybuer i USA og andre utvandrere.

I 2010 er det særlig to ting som fenger med boken; Å lese om teknikker, oppskrifter, tips og forord fra 50 til 80-tallet er et historisk tilbakeblikk som føles viktig å ta. – Den utviklingen i kunnskap, utvalg, og ikke minst velstand vi har hatt i Norge er vanskelig å begripe, og etter min mening viktig å ta inn over seg fra tid til annen. Det andre som fenger er mengden tradisjonelle oppskrifter og grunnleggende teknikker som er beskrevet. Alle mine livretter fra barndommen er samlet i én, rød bok!

Selv om min utgave er fra 2000, er innholdet uendret siden 1980. Dvs, i 1989 ble det tatt med et tilleggskapittel om dypfrysing og mikrobølgeovn, for som det står; ”… noe nytt er kommet i tillegg: siden 1980 er mikrobølgeovnene blitt svært vanlige (…) vi har imidlertid nøyd oss med å gi generelle råd og vink om bruken av disse nye kjøkkeninnretningene.” – Jeg er veldig glad for det siste.

Kapittelet om dypfrysing er for øvrig skrevet av en husstellærer fra dypfrysingskontoret. - En må aldri slutte å forundre seg over hva det kan opprettes kontorer for!

Jeg har bestemt meg for å begynne med en aldri så liten føljetong noen uker framover. Intensjonen er å presentere en rett fra husmorskolens kokebok hver uke. Husmannskost er et etablert begrep, og ”dagens husmann” er å finne på menyen flere steder. Men i denne sammenhengen må overskriften bli "ukens husmor".

Første oppskrift ut kommer snart...

2 kommentarer:

  1. Morsomt prosjekt, jeg har den samme boken, men min utgave er fra 1960 med mors håndskrevne oppskrifter på ledige sider.

    SvarSlett
  2. Vintage husmorskolen! Det er sikkert mye snadder blant mors håndskrevne oppskrifter:)

    SvarSlett