lørdag 27. februar 2010

Kyllinglår med brekkbønner, potetbåter og fløtesaus

Når jeg vokste opp var gatekjøkkengrillet kylling og pommes frites, leiefilm og videoboks ingredienser til en bra fredagskveld. Gatekjøkkenene ble etterhvert borte. Butikkgrillet kylling er dryppende feit utenpå, og knusktørr inni. Grillet kylling er ikke lenger det det var.

Så kom kyllingfiletene, og med fokus på mager mat har filetene på mange måter overtatt og aldri sett seg tilbake. De store kyllingprodusentene leverer billig ja-mat, og da får det heller bare være at smaken er så som så, og at fuglene kanskje ikke har hatt det så greit på veien til kjøkkenbenken. Jeg kjøper også disse, men når jeg virkelig skal få frem smaken av kylling, og når jeg har råd, kjøper jeg Stangekylling eller annen kvalitetskylling.

I går var det derimot ikke filet på menuen, men kyllinglår fra Stange. Mer smak, saftigere og mindre dyrt.

Oppskrift til to
2 kyllinglår
1/3 sitron
en kvist timian
2 gulerøtter
1-2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
200 g ferske brekkbønner
6-8 mandelpoteter
1 dl fløte
1 dl kyllingkraft/fond
3-4 sopp
salt
pepper



Sånn kan det gjøres
Her kan en gjøre en del forberedelser, og rekkefølgen spiller mindre rolle. Gni lårene inn med sitronsaft, salt og pepper. Stek raskt på god varme på begge sider. Skrell og kok to gulerøtter i lettsaltet vann i 5-10 min. Legg gulerøttene parallelt i en ildfast form, og balanser kyllinglårene oppå. Sleng en kvist med timian i formen sammen med en klatt med smør. Bønnene forvelles i 5 min, før de avkjøles raskt under rennende kaldt vann. - Du kan gjerne bruke det allerede varme kokevannet fra gulerøttene til å forvelle bønnene i. Stek sopp i smør og legg til side. Del poteter i to, og vend potetene i olje, salt og pepper i en ildfast form. Her er det to ting som skal i ovnen, så det er en fordel om en bruker to former som får plass samtidig.

Når det er en drøy halvtime til du vil ha maten klar, setter du kylling og poteter i ovnen på 180 grader. Lårene trenger ca 30 min, avhengig av størrelse. Når lårene er ferdig kan de godt få hvile 10 min. Skru da opp temperaturen til 250, og stek potetene ferdig. Kok opp kraft og fløte, og smak til med salt og pepper. For en tykkere saus kan du evt bruke maizena. Soppen has i mot slutten.

Bønnene surres noen minutter i smør sammen med finhakket sjalottløk og hvitløk.

Til kyllingen fikk jeg på polet anbefalt en barbera d'Asti, nærmere bestemt Lia Vi fra Carussin. Non Dos er den norske importøren, og jeg har smakt flere av deres røde italienere tidligere. De har en klar filosofi, og en ren stil, som gjør at en vet noenlunde hva en kan forvente av vinene i deres portefølje.

Vinen var god. Tydelig og frisk frukt, typeriktig barbera. Skogsbær på smak. Ganske stram, og det siste glasset var bedre enn det første. Den fikk en halvtime i karaffel, men ville nok hatt godt av en halvtime til. Til 150 kr kan jeg anbefale vinen som et godt følge til kylling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar