tirsdag 25. mai 2010

Mammas rabarbragrøt

Helg i Haugesund, "hjemme" hos mamma. På torget i Haugesund var de første buntene med rabarbara å få tak i, og det måtte bli rabarbragrøt. Og hjemme hos mor er det mor som står for desserten...


Mammas rabarbragrøt
5-6 stenger rabarbra
2,5 dl sukker
1 vaniljestang
5 dl vann
1 ss potetmel

Sånn kan det gjøres
Vask rabarbra, og del i ca 2 cm store biter. Del vaniljestang på langs, og skrap ut frøene som has i en kasserolle med rabarbra, sukker, vaniljestang og vann. Kok på middels varme i 10-15 min til du har en grøtaktig konsistens. Når du er fornøyd blander du ut potetmel i litt kaldt vann. Ha dette i kasserollen, gi grøten et oppkok, og ha alt over i en glasskål. Avkjøl og server med fløtemelk.

Rabarbragrøt bør serveres i gammelt arvegods!

2 kommentarer:

  1. Takk for tipset!

    Kjøpte oss hytte for 3 år siden, hvor det tidligere var anlagt en grønnsakshage. Noe av det som har overlevd er blant annet rabarbraen. En gedigen stor "bukett" som jeg ikke helt har visst hva jeg skulle gjøre med (bortsett fra å dyppe i sukker).

    Denne vil jeg med andre ord prøve.

    Ha en fin fin dag:-)

    SvarSlett
  2. Takk for at du delte denne oppskriften med oss! Jeg har akkurat plukket inn masse rabarbara, og var ikke sikker på hva jeg skulle lage av det, så dette skal jeg absolutt prøves ut:)

    SvarSlett