fredag 10. september 2010

Hvalbiff med pasta og annet digg

"We kill whales for fun". Det er vanskelig å tenke hval uten at tidenes statement-t-skjorte fester seg på netthinnen! Vel, så er det også vanskelig å komme utenom at astronomiske mengder drepte hval pr. år et par tiår knuste enkelte bestander for alltid. Dagens beskatning er derimot noenlunde under kontroll, selv om Paul Watson (og sannsynligvis store deler av resten av verden) vil hevde noe annet. Det er sommeren som er sesongen for hval i Norge, og sommeren er dessverre over for denne gang. Men det er fortsatt hval i fiskedisken på menu, så sesongen for fersk hval er ikke helt over.

Hval gir fantastisk valuta for pengene. Saftig som storfe, smaksrikt og mørt som vilt, og billig. Men for all del, ikke stek kjøttet for lenge! Jeg kom over en liten propagandaside, spesielt interesserte kan lese mer om hval her, men vær obs på overdreven bruk av ordspill!

Med tanke på hvor langt det er fra skogen til sydishavet så er det påfallende hvor bra skogssopp og hval passer sammen. Nå er vel kanskje denne hvalen harpunert langs norskekysten eller ved Grønland eller noe, men likevel. Faktisk, er min ærbødige påstand, kan hvalkjøtt minne ørlitegrann om rype på smak.


Hval er lett søtlig på smak. Jeg tenkte derfor at jeg ville ha et tilbehør som matchet sødmen, men også noe som kunne bringe litt friskhet til retten. Karamellisert sjalottløk og sitronpreget pasta ble løsningen!

Dagens oppfordring; provoser en turist, spis hval til middag!

Oppskrift til 2
2 hvalbiffer à 150-200 g
1 god haug med skogssopp
1 ss finhakket timian
salt
pepper

Karamellisert sjalottløk
1 ss sukker
1 ss smør
2-4 sjalottløk
1 neve salvie
salt
pepper

Syrlig tagliatelle
tagliatelle til to (du må måle selv, jeg lager fortsatt for mye)
1 ts revet sitronskall
saften av 1/2 sitron
1 neve tyttebær
3 ss revet parmesan
1 skvett fløte
1 ss (sopp)soyasaus
salt
pepper

Sånn kan det gjøres
Begynn med løken. Smelt sukker og smør, og ha i grovhakket sjalottløk, salvie, salt og pepper. Stek på middels til lav varme mens du gjør resten.

Sausen til pastaen lages enkelt ved å blande ingrediensene, og blandingen helles over pastaen når den er ferdig.

Stek soppen, først i tørr panne, deretter i olje med litt salt og pepper over. Når soppen nesten er ferdig, og pastaen er i rute, har du biffene i panna. -Tørk av dem først, og krydre lett med salt og pepper. Stekes i 2-3 min på hver side. For lite er langt bedre enn for mye!

Bør serveres med en god viltvin.

PS: I forbindelse med nyervervet Abu røykeovn skar jeg av et lite stykke av hvalbiffen og røykte det i 10-15 min. Fantastisk godt! Det skal definitivt utforskes videre.

Varmrøykt hval med timian og tyttebær

1 kommentar:

  1. Dette var noe annet enn min barndoms hvalbiff det! Ser lekkert ut...Hege

    SvarSlett